tirsdag 25. november 2008

The Working woman

Etter en (halv) dag på jobben er konklusjonen følgende. Cafédater, luncher, shoppingturer, spaserturer, lange morgener, talkshows på TV, babybio og barseltreff, er unektelig mye mer spennde enn å jobbe. Til å være aktiv på den sosiale arena er det en smule ironisk at tittelen jeg innehar for tiden er hjemmeværende. Ser vi på det engelske ordet så er det housewife, huskone, eller husperson som er det koreanske ordet på hjemmeværende.
Disse ordene sier sitt om hvilken posisjon kvinnene har i samfunnet. Jeg en huskone, bare ordet gir forventingspress. Nystrøkne underbukser med brettekant og et hjem som dufter rent hver fredag. Over my dead body… Så jeg koser meg hjemme med Lotten samtidig som jeg ser frem til å begynne å jobbe med glede, tro jeg.

2 kommentarer:

Birra sa...

Hei Elin - så bra du skriver! Jeg kjenner meg veldig igjen fra da jeg gikk hjemme. Det er deilig å være på jobb, men noen ganger savner jeg "hjemmeværende" dagene. Ha en fin dag blogger :-)
Birgitte

Hanne sa...

Jeg synes du skal unne deg selv en skikkelig laaaang og god permisjon. Et par år til hjemme, kanskje?

;o)

Gjør det! Gjør det!